Във времето на национализъм и право на национално самоопределение, малцинствените групи имат малък шанс за равностойно социално и материално положение. Демокрацията, като идеология, предполага равенство на закона, но се базира на принципите на управление на мнозинството в политически и икономически смисъл. Това обаче означава липса на равенство между малцинствата, особено при липсата на строго определени правила и механизми за спазването им. В установените демокрации този проблем, поне до скоро, не беше на дневен ред. Повечето от така наречените "стари" демокрации са белязани от известна степен на хомогенност – етническа, културна и лингвистична. Това, разбира се, се променя активно и последиците от все по-голямото етническо разнообразие се чувстват по всички краища на Стария континент. При пост-колониалните държави обаче, това разделение е въпрос на оцеляване. В Ирак, по времето на Саддам Хюсейн, сунитите – религиозно малцинство както там, така и в Иран – бяха "галениците" на режима и съставляваха голяма част от членската маса на Баас партията. След падането на режима, десетки хиляди изгубиха работата си, препитанието си, сигурността си и много от тях станаха жертва на отмъщение и атаки от военнизирани шиитски и кюрдски групи. В Ливан, в ролята на "галената" малцинствена група бяха поставени християните. Френските колонизатори ги издигнаха в социалната и икономическа йерархия, но след тяхното оттегляне екзистенциалното им оцеляване беше поставено на карта, както дългата гражданска война там го показва недвусмислено. Можем да спекулираме, че дори историята на Израело-палестинския конфликт е белязана от подобна динамика. При напускането на териториите, управлявани след Първата световна война и разпада на Отоманската империя, Британската империя предпочете да подкрепи еврейското малцинство пред палестинското мнозинство. Нищо, че именно еврейски терористични групи бяха зад най-кървавите анти-британски атентати (да си спомним например атентата в хотел Цар Давид). Само, че за разлика от другите случаи, тук израелското "малцинство" умело и бързо успя да изтласка палестинското "мнозинство" и така да го превърне успешно в малцинство, а себе си в мнозинство. Но моделът е същият. Подобни картини може да се видят от Кения, Сомалия, Конго, Уганда, Судан, дори в Кипър и Бахрейн.
Thursday, February 9, 2012
Сирия, Близкият Изток и Великите Сили: Между Либерализма, Национализма и Реализма
Във времето на национализъм и право на национално самоопределение, малцинствените групи имат малък шанс за равностойно социално и материално положение. Демокрацията, като идеология, предполага равенство на закона, но се базира на принципите на управление на мнозинството в политически и икономически смисъл. Това обаче означава липса на равенство между малцинствата, особено при липсата на строго определени правила и механизми за спазването им. В установените демокрации този проблем, поне до скоро, не беше на дневен ред. Повечето от така наречените "стари" демокрации са белязани от известна степен на хомогенност – етническа, културна и лингвистична. Това, разбира се, се променя активно и последиците от все по-голямото етническо разнообразие се чувстват по всички краища на Стария континент. При пост-колониалните държави обаче, това разделение е въпрос на оцеляване. В Ирак, по времето на Саддам Хюсейн, сунитите – религиозно малцинство както там, така и в Иран – бяха "галениците" на режима и съставляваха голяма част от членската маса на Баас партията. След падането на режима, десетки хиляди изгубиха работата си, препитанието си, сигурността си и много от тях станаха жертва на отмъщение и атаки от военнизирани шиитски и кюрдски групи. В Ливан, в ролята на "галената" малцинствена група бяха поставени християните. Френските колонизатори ги издигнаха в социалната и икономическа йерархия, но след тяхното оттегляне екзистенциалното им оцеляване беше поставено на карта, както дългата гражданска война там го показва недвусмислено. Можем да спекулираме, че дори историята на Израело-палестинския конфликт е белязана от подобна динамика. При напускането на териториите, управлявани след Първата световна война и разпада на Отоманската империя, Британската империя предпочете да подкрепи еврейското малцинство пред палестинското мнозинство. Нищо, че именно еврейски терористични групи бяха зад най-кървавите анти-британски атентати (да си спомним например атентата в хотел Цар Давид). Само, че за разлика от другите случаи, тук израелското "малцинство" умело и бързо успя да изтласка палестинското "мнозинство" и така да го превърне успешно в малцинство, а себе си в мнозинство. Но моделът е същият. Подобни картини може да се видят от Кения, Сомалия, Конго, Уганда, Судан, дори в Кипър и Бахрейн.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment